.

.

طبق مطالعات صورت گرفته میزان گوگرد در خاک کشور هندوستان سال به سال کمتر می شود. نزدیک به هفتاد درصد نمونه خاک هایی که توسط سیستم ICAR و پروژه ی TSI-FAI-IFA و سایر برنامه ها آنالیز شده اند، گوگرد کافی برای گیاه نداشتند.

اوایل دهه ی 1990، کمبود گوگرد در 130 ناحیه ی هندوستان مشهود بود. اخیراً نیز سیستم ICAR شصت هزار نمونه از خاک کشور هند را بررسی کرده و نتایج نشان داده که کمبود گوگرد در خاک های این کشور یک مشکل جدی و اساسی است. خاکی که کمتر از 10 میلی گرم گوگرد در هر کیلوگرم (قابل استخراج با 0.15% کلرید کلسیم) داشته باشد نمیتواند گوگرد مورد نیاز گیاه را تأمین کند.

پروژه ی TSI-FAI-IFA هم که در سال های 1997 الی 2006 انجام شد، اطلاعات به دست آمده در سیستم ICAR را تأیید کرد. این پروژه نشان داد که از 49 هزار نمونه خاک آزمایش شده از 18 ناحیه ی هند، 46% نمونه ها با کمبود گوگرد مواجه بودند و 30% نمونه ها هم به میزان متوسط گوگرد داشتند.

کمبود گوگرد در خاک های تمامی نواحی هند قابل مشاهده است. کمبود گوگرد مشکلی اساسی در 40% الی 45% نواحی هند است که معادل 57 الی 64 میلیون هکتار از منطقه ی کشت خالص هندوستان را تشکیل می دهد. علل اصلی کمبود گوگرد در خاک های کشور هند به شرح زیر است:

  1. افزایش میزان کشاورزی و برداشت محصول موجب کمبود گوگرد و سایر مواد مغذی خاک شده است. از اویل دهه ی 1980 تا 2000 تولید غلات در هند 120 میلیون تن بیشتر شده است. رشد جمعیت و نیاز بیشتر به غذا موجب رشد صنعت کشاورزی می شود.
  2. روش های کشاورزی نامناسب در هند یکی از دیگر علل کاهش گوگرد خاک است.
  3. مصرف محدود کود در روند تولید دانه های روغنی وحبوبات که به نسبت غلات به کود بیشتری نیاز دارند هم به روند نزولی گوگرد در خاک دامن می زند. حبوبات و دانه های روغنی حدوداً 51 میلیون هکتار معادل 27% نواحی کشت هند را به خود اختصاص می دهند.
  4. گوگرد در نواحی وسیعی که در معرض سیل های عظیم و بارش های شدید بوده اند هم روند نزولی داشته است؛ به عبارت دیگر بخش وسیعی از گوگرد خاک توسط باران و سیل شسته شده است.
  5. کودهای پر مصرف در هند غالباً بدون گوگرد است و این عنصر ارزشمند را به خاک نمی رساند. کودهای رایج در هند به شرح زیر است:
  • اوره و دی آمونیوم فسفات (DAP)
  • پتاسیم کلراید (MOP)
  • نیتروژن، فسفر و پتایسیم (NPK)
See also  مصارف گوگرد در صنعت

تاثیر کمبود گوگرد بر تولیدات کشاورزی هند قابل انکار نیست. قابل ذکر است که کمبود هرکدام از مواد مغذی مورد نیاز گیاه بر عملکرد سایر مواد مغذی نیز اثر منفی دارد. حتی اگر سایر مواد معدنی به وفور در اختیار گیاه قرار بگیرد، کمبود گوگرد موجب آسیب به عملکرد آن ها می شود. تحقیقات فراوانی در مورد تاثیر گوگرد بر بهبود بازده محصولات در هند صورت گرفته و طبق یکی از این پژوهش ها اضافه نمودن گوگرد به خاکی که کمبود گوگرد داشته میزان تولید محصولات را به شرح زیر افزایش داده است:

  • بادام زمینی: 32%
  • سویا: 25%
  • آفتابگردان: 20%
  • خردل: 30%
  • لوبیا: 22%
  • برنج: 17%
  • گندم: 25%
  • ماش: 20%
  • اسفناج: 16%

شرکت بازرگانی آموت ایرانیان با سال ها تجربه در زمینه تأمین انواع کودهای شیمیایی، توانایی صادرات گوگرد با کیفیت و قیمت رقابتی به سراسر دنیا را دارد. کشور هندوستان با توجه به نیاز مبرم به گوگرد به عنوان یکی از مواد مغذی مورد نیاز گیاه بخش عظیمی از خریداران شرکت آموت را شامل می شود. شرکت ما قادر به تأمین گوگرد باکیفیت ترکمنستان به شکل های گوناگون˛ عمدتاً گرانول و کلوخه، بر پایه ی فوب یا تحویل بنادر کشور هند است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی کود گوکرد با کارشناسان بخش فروش آموت تماس بگیرید.

× Call Us on WhatsApp